Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
Ako zaistiť čo najlepšiu životnosť pneumatík?

   5min.
   bemom.sk
   redakcia
   zdielať

Ako zaistiť čo najlepšiu životnosť pneumatík?

Pokiaľ už do pneumatík investujete, určite budete chcieť, aby mali čo najvyššiu životnosť, aby vám čo najdlhšie vydržali. Je to dané dezénom a zákonom stanoveným minimom hĺbky dezénu, na čo ale celý rad vodičov rád zabúda je fakt, že starnutie a opotrebenie pneumatík môžu sami ovplyvniť vhodným skladovaním, tak aj prispôsobením štýlu jazdy.







Čo ovplyvňuje životnosť pneumatík?

Pevne stanovená hranica životnosti neexistuje a zákon presne nedefinuje ani maximálny prípustný vek pneumatiky a aké staré pneumatiky je možné používať. Väčšinou však motoristi menia pneumatiky raz za 8 až 10 rokov v závislosti od počtu najazdených kilometrov. Je však dôležité kontrolovať ich stav, opotrebenie a hĺbku dezénu. Starnutie pneumatík pritom ovplyvňuje nielen ich každodenné používanie, ale aj to, keď sa nepoužívajú – počas dlhodobého státia vozidla na jednom mieste alebo pri nesprávnom skladovaní.Životnosť pneumatík nie je ľahké určiť. Vzhľadom na to, že podmienky ovplyvňujúce ich opotrebenie sú veľmi rozmanité, je ťažké hovoriť o priemernej životnosti jednotlivého modelu.


Koľko kilometrov vydrží pneumatika, závisí od viacerých faktorov, ako sú napríklad:

  • správne skladovanie pneumatík

  • technický stav pneumatiky (zmes, dezén behúňa, štruktúra)

  • kvalita a stav vozovky (obrubníky, retardéry, výmole, prekážky, ostré predmety)

  • udržiavaná hodnota tlaku v pneumatike

  • správny štýl jazdy






Správne skladovanie pneumatík

Pneumatikám všeobecne nesvedčí svetlo a teplo. UV žiarenie mení štruktúru gumy, ktorá tak stráca pružnosť a krehne, tma im prospieva oveľa viac. Podobný vplyv má zlá teplota. Či už skladujete letné, alebo zimné pneumatiky, ideálna teplota je 14 až 16 ° C , samozrejme za sucha, vlhkosť nie je dobrá. A ďalší tip, pneumatiky často neprenášajte. Pokiaľ ich skladujete, snažte sa s nimi manipulovať čo najmenej, nedostať ich do styku s vodou ani s chemickými prípravkami. Skladovať ich teda v rovnakej skrini, v ktorej skladujete olej a autokozmetiku, pretože výpary by mohli naleptávať gumu, alebo na povrchu vytvárať jemný film.






Kontrola pneumatík

Akonáhle budete „prezúvať“, je potrebné si pneumatiky skontrolovať. Nemali by byť mechanicky ani inak poškodené a guma by mala byť na prehmat pružná.


Vizuálna kontrola

Zamerajte sa na praskliny, vrazené klince či zdeformované bočnice. Takto narušené plášte už v žiadnom prípade nepoužívajte a sú určené na výmenu za nové. Pokojne sa môže stať, že ste si poškodenie pneumatiky pri predchádzajúcom prezúvaní nevšimli alebo ste na ich stav počas leta zabudli.

Pri prezúvaní urobte aj kontrolu behúňa pneumatiky. Nerovnomerné opotrebenie môže odhaliť nesprávne použitie tlakov v pneumatikách, ale aj iné technické problémy ako napríklad zbiehavosť, sklon kolies či opotrebenie častí podvozka.


Hĺbka dezénu

Zákon o cestnej premávke stanovuje minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík na 3 mm, odborníci však odporúčajú aspoň 4 mm. Milimeter navyše potrebujete aj pri ceste do zahraničia, napríklad v susednej Českej republike a v Rakúsku musí mať zimná pneumatika minimálnu hĺbku dezénu 4 mm.

Tieto podmienky musia plášte spĺňať po celú zimu, nie len v okamihu nazutia na vozidlo. Je preto dôležité rátať s dostatočnou rezervou a priebežne hĺbku dezénu kontrolovať. Ak nemáte k dispozícii merač hĺbky dezénu, môžete využiť jednoduchú pomôcku v podobe dvojeurovej mince, jej vonkajší lem má na výšku presne 4 mm. Takto si môžete byť vždy istí stavom pneumatiky.


Tlak v pneumatikách

Nesprávny tlak v pneumatikách pritom vplýva nielen spotrebu, ale aj na životnosť plášťov či jazdné vlastnosti auta. Podhustená pneumatika sa nerovnomerne opotrebováva na okrajoch dezénu, kým prehustená v strede dezénu.Úroveň optimálneho nahustenia pneumatík stanovuje výrobca vozidla - tieto hodnoty sa nazývajú homologizovaný tlak. Nájsť ich môžete vo forme informačnej nálepky pri dverách, na klapke palivovej nádrže alebo priamo v manuáli od vozidla.

Hodnotu tlaku v pneumatikách je potrebné pravidelne kontrolovať. Vo všeobecnosti považujeme pokles hodnoty o 0,2 baru/mesiac za akceptovateľnú stratu v bežných podmienkach. Na hodnoty však vplýva aj vonkajšia teplota. Vzduch je plyn, ktorý sa pri ochladení zmršťuje a pri zohriati rozširuje. Pri každej zmene teploty o 10 °C sa tlak mení o 0,1 baru (v zime klesá, v lete stúpa). Aj preto je dôležité hodnoty v pneumatikách pravidelne kontrolovať.


Správny štýl jazdy

Najviac sa pneumatiky namáhajú pri jazde. Je preto potrebné jazdiť tak, aby ste ich zbytočne netrápili viac, než je nutné. Predovšetkým je potrebné pravidelne kontrolovať tlak v pneumatikách. Keď už sa vám kvôli tomu nechce kupovať merač, skúste to aspoň hmatom, takzvane od oka. Pokiaľ by bol v pneumatike nízky tlak (optimálny tlak pre daný model auta zistíte z tabuľky v manuáli, na prahu dverí vodiča alebo na zadnej strane veka nádrže), zhoršia sa jazdné vlastnosti a priľnavosť, vysoký tlak zase hrozí roztrhnutím pneumatík alebo poškodením vnútornej štruktúry. V oboch prípadoch pneumatike veľmi škodíte. Potom dôjde na samotnú jazdu.







Aké sú najčastejšie chyby a čo spôsobujú?

###
###
  • Jazda s nízkym tlakom v pneumatike – spôsobuje vplyvom zlej priľnavosti výrazné opotrebenie na oboch stranách behúňa pneumatiky, pneumatika je zjazdená nerovnomerne a nemá správne vlastnosti. V extrémnom prípade môže dôjsť k pretrhnutiu vlákien.

  • Jazda s vysokým tlakom v pneumatike – spôsobuje nerovnomerné zbehnutie pneumatiky, tentoraz je viac namáhaný stred behúňa. Kraje sa vplyvom veľkého tlaku nafúknu a styčná plocha cesty a kolesa sa zmenšuje.

  • Zle nastavená geometria alebo zlé tlmiče – spôsobuje, že zaťaženie pneumatiky nie je rovnomerné a jedna strana pneumatiky je viac opotrebovaná, než druhá. Má to veľký vplyv napríklad na jazdu v zákrutách.

  • Parkovanie na obrubníku, zachytenie o prekážku – môže spôsobiť poškodenie jedného alebo viacerých vlákien kostry pneumatiky, v dôsledku čoho sa vytvára na pneumatike hrče. Deformácia pneumatiky mení jej vlastnosti aj pevnosť, jazda s takto poškodenou pneumatikou nie je bezpečná.


TIP : Pneumatikám a najmä vzorke potom neprospieva ani agresívna jazda, prudké brzdenie, alebo jazda cez prekážky. Dôsledok všetkých týchto chýb a nedostatkov je jediný – zhoršenie ovládateľnosti vozidla, zníženie priľnavosti pneumatík a zhoršenie jazdných vlastností.


###Kedy bude potrebná okamžitá výmena pneumatík?###

Počas jazdy si všímajte, aký máte “pocit” zo svojich pneumatík.

  • Znakom poškodenia alebo nadmerného opotrebovania pneumatík môže byť namáhavé riadenie.

  • Ak pozorujete vibrácie alebo iné rušivé pocity počas jazdy, okamžite znížte rýchlosť, jazdite opatrne, kým sa nebudete môcť bezpečne zastaviť mimo cesty, potom skontrolujte svoje pneumatiky.

  • Ak je pneumatika poškodená, vypusťte ju a nahraďte ju rezervnou pneumatikou. Ak nevidíte žiadne poškodenie pneumatiky a neviete identifikovať zdroj vibrácií, navštívte predajcu pneumatík kvôli dôkladnej kontrole.

Pneumatiky sa odporúča vymeniť pneumatiky, ak:

  • Behúň je opotrebovaný viac, než je odporúčaná hĺbka drážok.

  • Na behúni je diera s priemerom väčším než 6 mm.

  • Poškodená bočnica pneumatiky.

  • Pätka je poškodená alebo deformovaná (pätka je okraj pneumatiky, ktorý sa dotýka kolesa).


TIP : Aj zdanlivo nové pneumatiky môžu vykazovať známky opotrebovania. Vlastnosti pneumatík sa môžu zmeniť aj napriek tomu, že boli iba uložené v dielni. Nová guma spravidla poskytuje lepšiu priľnavosť a je menej citlivá. Nové pneumatiky by preto nemali byť staršie ako tri roky.



11.01.2023, zdroj: bemom.sk, autor: redakcia  


Návrat hore