Nákupný košík
Cena spolu:  
0.00 €
Ako správne vybrať hračky pre deti podľa veku

   8min.
   bemom.sk
   redakcia
   zdielať

Darčeky pre deti podľa veku



Ako postupovať pri výbere darčeka pre deti

Kúpiť darčeky pre deti je najjednoduchšie a zároveň aj najťažšie. Sú nekonečne vďačné a zároveň veľmi čestné. Mnoho z nich nepredstiera svoju úprimnosť. Ak budete najbližšie vyberať darček pre dieťa, zvážte jeho vek a tiež úroveň vývoja. Je dobré skontrolovať štítok na hračke, na ktorom sa zvyknú nachádzať pokyny o vhodnosti veku. Okrem toho však použite aj svoj vlastný úsudok. To, že dieťa má štyri roky, ešte nemusí nutne znamenať, že je pripravené na balančný bicykel. A nakoniec sa zamyslite, z akých materiálov sú hračky vyrobené. Je nevyhnutné, aby boli z nezávadných materiálov.





Všetko závisí od veku dieťaťa

Rôzny vek detí si vyžaduje rôzne hračky. Bábätká potrebujú predmety pre ranné vzdelávanie, batoľatá sa musia naučiť chodiť a deti predškolského veku sa rady hrajú, atď. Takže sa nemožno čudovať, prečo obchody s darčekovými predmetmi kategorizujú detské hračky podľa veku alebo druhov hračiek. Rodičia nájdu hračky pre deti ľahko prehliadaním príslušnej kategórie.

Hračka by vždy mala zodpovedať veku vášho dieťaťa . Najmä dôležitá je hranica 3 rokov. Hračky s označením nevhodnosti pre deti do 3 rokov, by v žiadnom prípade nemali prísť do rúk mladším deťom. Obsahujú totiž malé súčiastky, s ktorými sa batoľatá aj tak nedokážu plne hrať, ale predovšetkým ich môžu vdýchnuť alebo prehltnúť. Vždy je dôležité riadiť sa informáciou na obale.

Deti sa tešia z hračiek, ktoré môžu ovládať a ktoré sú vhodné pre ich konkrétnu vývojovú fázu. Tu je niekoľko návrhov typov hračiek, z ktorých deti majú najväčší úžitok, pretože prechádzajú rôznymi fázami.






Ako vyberať pre deti hračky vhodne?

Vybrať správnu hračku môže byť, pri súčasnej ponuke v hračkárstvach, veľmi náročné. Mladšie deti potrebujú hračky, ktoré sú založené na základoch učenia a posilňujú motorické zručnosti, zatiaľ čo staršie deti potrebujú hračky, ktoré sú náročnejšie a stimulujúce. Ak teda hľadáte pomoc pri hľadaní darčekov, ktoré určite zapôsobia a zároveň podporujú aktuálny vývoj dieťaťa, ponúkame zopár tipov.


Čo by mala spĺňať hračka pre rozvoj dieťaťa

  • Podporovať rozvoj koncentrácie.

  • Smerovať k samostatnosti.

  • Podporiť rozvoj zmyslov.

  • Nabádať k dodržiavaniu pravidiel a spolupráce.

  • Podporovať tvorivosť a predstavivosť.

  • Zabaviť.






Opatrne pri výbere supermoderných a automatických hračiek.

Dôležité je, aby sa deti s hračkami hrali a nie, aby sa hračky hrali za deti, ako to niekedy v prípadoch supermoderných hračiek býva. Keď dieťaťu zaobstaráme zázračné maľovanie, ktoré zaň všetko krásne a bez chýb nakreslí, možno ho to na chvíľku zabaví, ale s rozvojom osobnosti mu veľmi nepomôže, súčasne ho pravdepodobne čoskoro prestane baviť.Výskumy potvrdzujú, že dnešné deti, ktoré majú veľké množstvo technicky dokonalých a moderných hračiek, sa vlastne samy zrazu veľmi hrať nedokážu. Počet ich hier je chudobný. Často je potom nutná činnosť dospelého človeka, aby im hru vymyslel.

Deti sa tešia z hračiek, ktoré môžu ovládať a ktoré sú vhodné pre ich konkrétnu vývojovú fázu. Tu je niekoľko návrhov typov hračiek, z ktorých deti majú najväčší úžitok, pretože prechádzajú rôznymi fázami:





Hračky pre bábätko (0-1)

Počas prvého roku bábätko najmä skúma svoje okolie prostredníctvom svojich piatich zmyslov. Väčšina hier pozostáva z obzerania, ochutnávania, trasenia, búchania alebo zahadzovania. Bábätká bavia hračky rôznych tvarov, štruktúr a sýtych farieb.


Rozvojová podložka - plyšové hračky, zavesené v priestore, priťahujú detskú pozornosť a rozvíjajú koordináciu a nabádajú tak dieťa na otáčanie sa na chrbátik. Takýmto spôsobom si môže cvičiť otáčanie a posilňovať tak svoje svalstvo.

Hračky so zrkadlom - záujem o vlastný odraz v zrkadle začína mať dieťa okolo 4. mesiaca, hoci ešte nevie identifikovať, kto je v odraze. Zrkadlo zlepšuje vizuálne zameranie, ostrosť zraku a priestorové vnímanie. Ak dieťa sleduje svoj obraz na brušku, dochádza k posilňovaniu ramien a hornej časti tela.

Zvukové hračky - pískacie, hudobné a hovoriace hračky môžu podporiť vývoj bábätka. Jemné melódie dieťa upokoja, rytmické a výrazné melódie zase povzbudia záujem dieťaťa. Hudobné hračky sú navrhované a vyrábané tak, aby zabezpečili deťom interaktívnu zábavu, pomocou ktorej dieťatko spoznáva rôzny rytmus a melódie.

Hračky do vane -






Hračky pre batoľa (1-3)

Batoľatá si už uvedomujú funkciu rôznych predmetov. Začínajú tiež rozlišovať farby a tvary. Vyberte také hračky, ktoré sú svetlé, farebné a vhodné pre držanie malými rukami. V tomto období je vhodné začať trénovať jemnú motoriku.Rastú im zúbky, začínajú chodiť, hovoriť svoje prvé slová. Ranné základy sú pre tieto deti veľmi dôležité, preto ich netreba zanedbať. Rozvíjajte ich zručnosti a schopnosti postupne s prihliadnutím na ich vývoj. Zaujíma ich všetko, čo vydáva zvuk alebo bliká a svieti, čo sa hýbe a čo môžu chytať do rúk. Pozor však na to, keď začnú všetko dávať do úst.


Lopty - môže ísť o malé, veľké, tvrdé či mäkké lopty. Lopty s rôznymi vlastnosťami a štruktúrou či povrchom. Všetky lopty podporujú hrubé motorické zručnosti, koordináciu rúk a očí a obratnosť. Zároveň si pri narábaní s loptou deti cvičia svaly zápästia a dlane, čím zlepšujú svoju schopnosť uchopovať.

Triedenie tvarov -či už ide o klasické geometrické útvary, ktoré treba vkladať do správnych otvorov alebo jednoduché vkladacie obrázky, triedenie rôznych predmetov podľa tvaru, veľkosti, farby, či iných vlastností je užitočnou aktivitou, ktorá núti dieťa, aby sa na úlohu plne sústredilo a robilo logické rozhodnutia.

Bábiky a postavičky - hra s bábikami a rôznymi postavičkami je obrazom citov a vzťahov, ktoré dieťa prežíva. Pomôže mu ventilovať priveľké emócie, ktorých môže byť svedkom.

Kocky - zhruba od roku a pol dieťa prejaví záujem o stavanie. Preto sú vhodné detské kocky rôznych tvarov a veľkostí, ktoré môže dieťa klásť na seba. Treba dbať na to, aby boli veľkosťou primerané detským rukám.

Penové puzzle -

Odrážadlá -







Hračky pre predškoláka (3-6)

O období od troch do šiestich rokov hovoríme aj ako o období zlatého veku hry. Hra je pre dieťa hlavnou a dominantnou činnosťou, špecifickou formou učenia a prípravou na školu a prácu v ďalšom živote. Znalosť detí o svete je už vyspelejšia. V tomto období nastáva silný rozvoj fantázie, ktorá sa dá podporovať vhodnou stimuláciou.

Kreatívne tvorenie - práca s drobným tvorivým materiálom, ako je kreslenie, lepenie, vystrihovanie, omaľovávanie zlepšuje jemné motorické zručnosti a zlepšujú koordináciu, a podporujú trpezlivosť, kreativitu a sebavedomie dieťaťa.

Konštrukčné stavebnice - tieto hračky zlepšujú jemnú motoriku, manipulačné zručnosti dieťaťa, trpezlivosť, predstavivosť a rozvíjajú priestorové videnie. Množstvo vytvorených konštrukcií sa dá uviesť aj do pohybu, dieťa sa učí stavaním pochopiť základy mechaniky. Vlastná dizajnová konštrukcia má pre dieťa veľký význam. Konštrukčné hračky poskytujú nekonečné množstvo možností, sú výborné na rozvoj detskej fantázie.

Plastelína a modelovacie hmoty - ide o skvelú a kreatívnu formu zábavy, ktorá dokáže deti zabaviť na veľmi dlhú dobu. Deti si modelovaním rozvíjajú svoju fantáziu a jemnú motoriku.






Hračky pre malého školáka - pre deti (6 a 11 rokov)

Toto je čas, v ktorom sa ovládajú talenty a záujmy dieťaťa. Správnou podporou vám môže doma vyrásť skutočný hudobník. V tomto veku už deti trávia veľa času bez rodičov, v škole, majú veľa kamarátov, spolužiakov a záujmov. Preto je dobré dbať aj na spoločne strávený čas a vyberať také hry, ktoré práve toto podporujú.

V školskom veku deti bavia predovšetkým spoločenské hry, experimentovanie, pozorovanie, ale aj hračky kreatívne a náučné: počítanie si môžu precvičovať na rôznych počítadlách alebo s výukovými puzzle, na naučenie abecedy a rozširovanie slovnej zásoby môžu okrem využiť pestré karty či Albi boxy. S logickým myslením im môžu pomôcť napr. hlavolamy .


Spoločenské hry - mnohé stolové hry podporujú spoluprácu detí, takže deti nie sú nútené súťažiť medzi sebou. Tieto hry, ale pomáhajú dieťaťu naučiť sa zvládať emócie, ktoré prichádzajú s víťazstvom, ale aj so stratou, či prehrou. No ide aj o kvalitne a zábavne strávený čas s rodinou a priateľmi.

Hudobné nástroje - vtomto veku už deťom nejde len o vytvorenie zvuku, ale sú schopné uvedomiť si rytmus a melódiu. Toto obdobie je vhodné aj na začatie hry s jednoduchými hudobnými nástrojmi .Naučiť sa hrať na klavír, husle, gitaru alebo iný nástroj podporuje rozvoj sluchu dieťaťa, ale aj jemné motorické zručnosti a pomáha budovať pozornosť.

Vedecké bádanie - chemické súpravy, ďalekohľady, detské mikroskopy alebo iné hračky, ktoré podporujú objavovanie a riešenie problémov, pomáhajú zlepšovať matematické a vedecké zručnosti a pomáhajú rozvíjať fantáziu.

Tanečné podložky - ponúkajú veľa zábavy a podnetov na vytváranie najrôznejších tanečných kreácií na individuálne prispôsobenú hudbu.Podložka funguje na batérie, je tak ľahko prenosná. Vďaka vstavaným reproduktorom na nej môžu deti tancovať prakticky kdekoľvek.





Pre dieťa vo veku 11 +

Od 11. roku nastupuje starší školský vek a pri výbere hračky či darčeka by sme mali siahnuť už po iných typoch. Vo všeobecnosti môže potešiť kniha, CD obľúbenej skupiny, puzzle alebo oblečenie.Záleží aj na tom, či ide o dievča alebo chlapca a veľa nám napovedia aj ich záľuby.

Pri dievčatách môžeme už siahať po jemnej kozmetike, ako je napríklad lesk na pery, lak na nechty, detský parfum, bižutéria či tajný zápisník.

Pre chlapcov je vhodná počítačová hra alebo hra na Play Station, digitálne hodinky alebo tiež kniha.

Vhodné darčeky: kniha, CD obľúbenej skupiny, puzzle, oblečenie, lak na nechty, lesk na pery, bižutéria, tajný zápisník, počítačová hra, digitálne hodinky






Pre teenagera 15 +

Snáď najhoršie sa vyberajú „hračky“ pre teenagerov. Majú vysoké nároky, nechcú už „detské“ hračky, ale skôr niečo, čím ohromia či predbehnú svojich rovesníkov.Deti v tomto veku, tzv. tínedžeri, si už povedia svoje. Radi vyslovujú svoje priania, preto môže byť pre vás ľahké postrehnúť, čím by ste mohli dieťa potešiť. Prevláda samozrejme najnovšia elektronika, kolobežky či bicykle, moderné oblečenie





Hračky nie sú všetko, alebo mami, oci….poďte sa hrať

V žiadnom prípade by nemali byť hračky ako náhrada za spoločne strávený čas. Najdôležitejšou potrebou malých detí zostáva láska a záujem ich rodičov a rodiny. Len tak sa budú môcť deti v pokoji hrať, objavovať svet a rozvíjať schopnosti, zručnosti a svoju osobnosť.


Najväčšou inšpiráciou a najväčším učiteľom je pre deti život sám. Preto ich zapájajte do bežných činností, varte s nimi, upratujte, vešajte bielizeň či umývajte auto. Na oplátku sa od nich zase nechajte preniesť do sveta fantázie, vráťte sa do svojich detských rokov a zase si zahrajte na princezné zatvorené vo veži (z plastových kociek ), ktoré čakajú na princa (s prilbou z hrnca, mečom z varešky) na bielom koni (resp. osedlanej metle), nasadnite do vesmírnej lode z kartónu a preháňajte sa vesmírom až k Saturnu ( luster pri strope), spievajte pesničky, hovorte básničky, tancujte, smejte sa a vyvádzajte. Prítomnosť rodiča totiž žiadna hračka nenahradí...

30.12.2022, zdroj: bemom.sk, autor: redakcia  


Návrat hore